Jag är galet intresserad av färg, form, kläder och mode. Blanda det med god mat, träning, resor, att testa nya saker och uppleva livets goda, det är lycka... Titta gärna in så ska jag försöka uppdatera er om vad som händer i mitt liv.

lördag 7 augusti 2010

Lite blandat från vår resa i Medelhavet...

Dagarna bara springer iväg, på måndag är det en vecka sen vi kom hem från Barcelona.
Vi är jätte nöjda med resan och vi var bra sugna på att stanna på båten och åka en vecka till. Men vi var tvungna att åka hem och börja packa inför flytten.

På vår kryssning utgick vi ifrån Barcelona i Spanien och gjorde vi tre stop i Italien, vi stannade i Neapel, Rom och Florence.
Först ut var Neapel som vi var lite besvikna på. Där strosade vi mest runt i stan och shoppade lite. För min del blev det mycket shoppande på Sephora.

Här är en liten bild från Neapel som vi tyckte var en väldigt smutsigt. Det är Italiens tredje största stad. Det är mycket ficktjuvar i staden så vi lämnade allt värdefullt på båten och hade bara med oss lite kontanter när vi gick iland.

Därefter åkte vi vidare till Rom som både Simon och jag älskar...
Det är en mycket vacker stad som jag rekommenderar alla att åka till som inte har varit där. Det behöver inte vara så dyrt att åka dit över en weekend med tanke på att det går att flyga billigt med Ryan air.
Vi var i Rom i flera dagar förra sommaren och har därför sett det mesta när det gäller sightseeing. Dvs allt från Colosseum, Sankt Peterskyrkan, spanska trappan, Fontana di Trevi (den berömda fontänen) och mycket mer.

Denna gång gick vi förbi Colosseum som ni ser på bilden, och sedan vidare till de berömda shoppinggatorna. I Rom hittade jag en jätte söt romantisk klänning i vit spets.

Rom är en stad där man behöver några dagar för att hinna uppleva allt. Det är stora avstånd och ett bra tips är att köpa ett dags pass på sightseeing bussarna som går runt hela staden, sedan kan man hoppa på och av hur mycket man vill.
I Rom finns det något att titta på överallt, det är mycket vackra byggnader.

Vi åkte vidare till Florence som överraskade otroligt mycket eftersom ingen av oss hade varit där tidigare.

Det är också en väldigt vacker men lite mindre stad. Det är Italiens sjätte största stad och den är väldigt känd för att vara romantisk. Det är många som friar i Florence.
Det är mycket att se med tanke på alla vackra byggnader men även shoppingen är jätte bra. Vi gick runt och strosa på stan och bara njöt.
Vi åkte dit tillsammans med Martin & Wajhia ett svenskt par vi träffade på båten. När vi var i Florence så öppnade sig himlen och regnet bara öste ner. Inte på ett sätt som det gör i Sverige utan där vi såg inte många meter fram. Mitt i allt satt vi på en uteserveringen som höll på att braka ihop fullständigt av allt regn. Det var väldigt komiskt och vi kunde bara skratta åt allt. Det är en fint minne som vi kommer bära med oss länge.

Efter det åkte vi vidare till Frankrike och Villafranche.

Vi var i Villafranche förra sommaren, då valde vi att därifrån åka till Monaco som inte är långt bort. Denna gång åkte vi vidare till Nice som bara ligger en 15min bort med buss.
Där blev det mest sol och bad på den fina sten stranden som ligger längs kusten. Några butiker hann vi även med innan vi åkte tillbaka till båten.
Jag gillar Frankrike med det fina språket, de små gatorna och mysiga butikerna. Däremot kan det ibland vara svårt att kommunicera eftersom de inte är så bra på engelska.

Nästa stop var Provence i Frankrike men där valde vi att aldrig gå av båten. Det säger ganska mycket om båten när vi hellre väljer att stanna kvar... =)
Vi solade och badade hela dagen på soldäck och var riktigt nöjda.

Efter det åkte vi tillbaka till Barcelona där vi började vår resa. Där stannade vi en natt på hotell innan vi åkte hem igen. På kvällen gick vi ut och åt på La Rambla och bara njöt av att titta på folk. Det är ständigt rörelse på gatorna och det händer saker överallt. Vi var i Barcelona även förra sommaren och det är också en stad som vi rekommenderar att besöka.

Att resa är något både Simon och jag prioriterar, vi älskar att upptäcka nya saker. Få se lite annat än vardagen vi har hemma. Vi räknade ut att jag under ett år, hösten 08 till sommaren 09 sammanlagt besökt 11 länder, så det var lite hektiskt! Men otroligt kul och spännande. Det ger mer smak och vi är redan sugna på att börja planera nästa resa...