Jag är galet intresserad av färg, form, kläder och mode. Blanda det med god mat, träning, resor, att testa nya saker och uppleva livets goda, det är lycka... Titta gärna in så ska jag försöka uppdatera er om vad som händer i mitt liv.

lördag 21 augusti 2010

Hemma gjord musli


Idag har jag gjort en ny laddning av musli, den är så grymt god och går alltid åt lika fort!
Första gången jag gjorde den var Simon lite misstänksam.
Det blir han alltid så fort han inser att något är ett lite nyttigare alternativ. Nyttigt är inte alltid så gott enligt honom. Men jag fick honom fort på andra tankar... =)

Nu äter vi den båda till frukost tillsammans med vanilj yoghurt.
Det bästa är att man kan ha i det man tycker är gott, det är bara att blanda på.


Jag brukar göra enligt följande:
5 dl havregryn
5 dl råggryn
1 dl linfrön
1 dl solrosfrön
1 msk socker
3 msk kanel ( jag tar ofta lite mer... )
1 påse mandel
1 påse nötter
1 1/2 del vatten
3 msk olja

Blanda samman allt i en djup plåt och rör om. Ställ in den i ungen på 200 grader i 30 min.
OBS rör om var 10.e min, annars bränner allt fast!!
När det har svalnat brukar jag även ha i russin.

När vi vill festa till det riktigt så brukar vi köpa Arlas äppel/ kanel yoghurt. Det blir riktigt gott, smakar ungefär som äppelpaj.
Men jag vill varna!! Jag fick en chock första gången jag fick veta hur mycket socker det är i de flesta smaksatta yoghurts. Efter det så brukar vi istället köpa lätt sockrad vanilj yoghurt eller vanlig fil.

2 kommentarer:

  1. har du socker i blandningen??? inte nyttigt ;-)

    SvaraRadera
  2. Haha, lite måste man allt ha!! = )

    SvaraRadera