Jag är galet intresserad av färg, form, kläder och mode. Blanda det med god mat, träning, resor, att testa nya saker och uppleva livets goda, det är lycka... Titta gärna in så ska jag försöka uppdatera er om vad som händer i mitt liv.

lördag 10 juli 2010

Svärfar på besök...



Idag på eftermiddagen hade vi svärfar på besök, jag passade då på att göra en rabarber och jordgubbspaj som min syster tipsat mig om. Ni kan läsa mer om den på hennes blogg, klicka på länken: The Lindaus

Självklart passade jag på att ta fram våra mateus tallrikar som jag bara älskar. Känns alltid lite festligare när de åker fram med tanke på att vi inte använder dem till vardags.

Nedan ser ni recept på pajen:
Pajdeg:
150g smör
1 dl strösocker
3 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
Fyllning:
1 liter färska jordgubbar
2 rabarber
2 dl creme fraiche
1 ägg
½ dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
Smält smöret. Blanda de övriga ingredienserna till degen i en skål, häll sedan över det smälta smöret och blanda ihop till en deg. Klä degen i en pajform och ställ kallt. Snoppa och skär jordgubbarna i fyra delar, skala och dela rabarberna i små bitar. Det kan vara bra att ha lite potatismjöl på. Blanda alla ingredienser till fyllningen i en skål och ha i jordgubbarna och rabarbern och häll alltsammans i pajformen. Grädda i ca 30 minuter i 200 grader. Serveras kall med vaniljglass.

Vill ni kolla mer på mateus fina porslin så klicka på denna länk: Mateus
Ikväll ska det ätas middag så det är mycket möjligt att det kommer att användas mer av mateus här hemma...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar