Jag är galet intresserad av färg, form, kläder och mode. Blanda det med god mat, träning, resor, att testa nya saker och uppleva livets goda, det är lycka... Titta gärna in så ska jag försöka uppdatera er om vad som händer i mitt liv.

måndag 11 oktober 2010

Ikväll testar vi Porterstek


Äter ni också samma mat vecka efter vecka? Jag känner att det alltid brister med inspiration när det kommer till matlagning. Det går mest på rutin!

Ikväll testar vi något helt nytt nämligen Porterstek, det ska bli spännande att testa!
Det går att använda lite olika typer av kött till detta. Vi har valt rostbiff men det går att använda älg, nöt, innanlår eller fransyska.

Detta recept blir 8 portioner:
1,6 kg benfri stek
1 flaska Porter
1,5 dl kinesisk olja
1,5 del outspädd svartvins saft
6 st svartpeppar korn
6 st krossade enbär
2 tsk torkad timjan
2 st stora vitlöks klyftor
1 st stor gul lök i klyftor
2 st kött buljongtärningar

Såsen:
8 dl sky
5 msk vetemjöl
2 dl grädde

Dela löken och vitlöken i klyftor och blanda i alla ingredienser förutom köttet i en gryta. Låt det koka upp.
Lägg i köttet och låt det små koka, sjuda i ca 30 min. Vänd sedan på köttet.
Använd termometer till köttet, det ska upp till 70-75 grader.
Lått köttet svalna i spadet, ca 30 min eller längre. En del låter det stå över natten.

Sila ner skyn i en kastrull, det ska bli ca 8 dl. Om inte så häll i vatten så det blir 8 dl.
Red med mjöl/ grädde och koka sakta i 3-5 minuter.
Skiva köttet tunt lägg upp i ett varmt djup fat och häll därefter över såsen.


Ikväll serverar vi Portersteken tillsammans med potatismos, morötter och svartvinbärs gele.
Det var riktigt gott, såsen var fantastisk till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar